Spelen op de werkvloer
“If you want creative workers, give them enough time to play!”
Een geweldige uitspraak van John Cleese die ik volledig onderschrijf. Vandaag laat ik je graag zien hoe ik naar spelen kijk en ik plaats het graag in de context van plezier maken. Ik roep iedereen op (nog) meer te spelen en vooral plezier te maken in zijn of haar werk en leidinggevenden om dat plezier maken en spelen zoveel mogelijk te bevorderen en ruimte te geven.
Bij Givability® zetten we de interne knop op ‘geven’. Een belangrijk facet daarbij is dat je daarbij plezier mag en zelfs moet maken. Plezier maken levert namelijk ‘plezier hebben’ op. Hoe doe je dat zonder de lolbroek uit te hangen? Om te beginnen: neem het allemaal niet te zwaar en letterlijk. Als jij zelfverzekerd en ontspannen bent, communiceer je op de manier zoals jij dat zelf prettig vindt en in jouw eigen woorden.
Plezier maken betekent hen minstens laten merken dat je het fijn vindt op je werk. En dat kan echt op iedere werkplek. Plezier maken betekent dat jij de actie maakt naar de ander, het is een werkwoord. Plezier maak je natuurlijk met je collega’s, maar juist ook met klanten, gasten, patiënten, bewoners, cliënten en bezoekers.
Het beste kun je plezier maken vergelijken met ‘spelen’. Bij spelen denken we vooral aan kinderen. Kinderen spelen altijd en overal. Ze zijn onbevangen en leven in het hier en nu. Hun spel is een manier van ontwikkeling en het maakt hen super creatief. Kinderen oordelen niet maar onderzoeken en zetten dan de mogelijkheden om in actie. Ook bij volwassenen leidt spelen tot substantieel meer creativiteit en betere oplossing voor de problemen die zij tegenkomen. We worden maar liefst 30% creatiever van spelen!
Spelen kun je letterlijk zien als spelen en in die zin leidt het tot een grotere creativiteit. Daarnaast kun je het ook zien als een manier om het lekker aan te laten voelen, we praten dan weer over gastvrijheid. Het niet te ’technisch’ te maken allemaal maar vooral laagdrempelig, duidelijk en vooral heel prettig en fijn qua manier van communiceren. Dit leidt gegarandeerd tot een betere klantbeleving en is bovendien veel leuker om te doen. Het maakt je werk, wat je ook doet, leuker met alle positieve gevolgen van dien.
Tegenwoordig is creatief en innovatief denken een van de kern-kwaliteiten die een succesvol bedrijf nodig heeft om zich te kunnen onderscheiden in de markt. ‘Spelen’ heeft een negatief imago, het wordt snel als kinderachtig gezien en zonde van de tijd. Terwijl spelen, met elkaar en met klanten juist leidt tot creativiteit en plezier. Plezier maken met klanten leidt tot loyaliteit en plezier maken met collega’s tot een betere samenwerking waarin makkelijker om hulp wordt gevraagd, een van de belangrijke voorwaarden voor succesvolle teams. Het leidt tot een grotere sociale verbondenheid en er ontstaat aanzienlijk sneller een Buitengewoon Team. Het is niet voor niets dat grote bedrijven als Google en Nike er bewust voor kiezen medewerkers de ruimte te bieden te spelen tijdens het werk.
Als Gevend Leider (een leidinggevende die werkt vanuit de nieuwe leiderschapsstijl Gevend Leiderschap, leidinggeven met de knop op geven) heb je een grote verantwoordelijkheid, het faciliteren van plezier maken bij je teamleden. Ruimte laten ontstaan om creatief en uniek te zijn, als mens en daarmee als team en organisatie.
Veel succes en vooral creativiteit en plezier!
Wil je met je team of organisatie aan de slag met Givability® en/of Gevend Leiderschap? Neem dan contact met ons op of kijk op de speciale Givability® pagina voor meer informatie. Onze team van 12 gedreven trainers staat voor je klaar!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!