Communicatie is gevoel

Alles is communicatie en communicatie is gevoel!

Als trainer ben ik dagelijks bezig met communicatie. Mijn eigen communicatie, de communicatie van de mensen om mij heen en vooral de communicatie van de mensen die wij trainen. Om je een beeld te geven, dat is een zeer gevarieerde groep mensen en dat maakt mijn werk zo ontzettend leuk. De trainingen en workshops die wij geven zijn divers, van gastvrijheidstrainingen tot Leiderschapstrainingen en van verkooptrainingen tot teambuildingprogramma’s. En niet te vergeten onze inspirerende seminars. Maar wat alle trainingen, workshops en seminars gemeen hebben, wat het onderwerp ook is, het draait allemaal om communicatie en gevoel.

Communicatie zit werkelijk in alles wat wij mensen doen. In de gesprekken die we voeren, de mails en apps die we schrijven, de manier waarop we samenwerken, hoe we leidinggeven, de presentatie die we geven, het gevoel van ‘welkom’ wat we een gast, klant, bewoner, bezoeker of patiënt geven, hoe we een klacht oplossen, het is allemaal communicatie en in iedere situatie draait het om het gevoel wat je de ander geeft. Is het gevoel goed, dan komt de ander in actie en als het niet goed voelt waarschijnlijk niet, of wel maar dan in de verkeerde actie. Is het gevoel goed dat zorgt dat voor vertrouwen, is het gevoel niet goed, dan leidt het veelal juist tot wantrouwen. Gevoel is mega belangrijk. Ons gevoel bepaalt feitelijk of we iets wel of niet doen. Ons gevoel bepaalt of we iemand aardig vinden of niet. Ons gevoel bepaalt in feite alles. Een 9+ klantbeleving realiseren wordt dan ook volledig bepaald door gevoel.

Ons onderbewuste neemt een belangrijk deel van onze beslissingen. In feite wordt 95% van ons gedrag onbewust ‘gekozen’. Slechts vijf procent beslis jij dus maar echt bewust. Alles wat je al eens gedaan hebt, doe je de volgende keer weer op dezelfde wijze en hoe vaker je iets doet, hoe meer het geautomatiseerd wordt. Zelfs als je ergens lang en goed over nadenkt wordt de uiteindelijke beslissing genomen door wat het ‘Limbisch Brein’ heet, je gevoel bepaalt dus uiteindelijk altijd wat je beslist. En omdat dit Limbisch Brein geen taalvermogen heeft kunnen we de reden waarom we een besluit genomen hebben soms lastig onder woorden brengen. Je hoort wel eens iemand zeggen: “Het is een gevoel” of “het voelde gewoon goed”. Omdat wij mensen ook over een menselijk brein beschikken zijn we in staat om achteraf onze beslissing op rationele gronden goed te praten.

Communicatie is gevoel en het is dan ook zaak altijd te zorgen voor het juiste gevoel. Hoe je zorgt voor dat goede gevoel is in iedere situatie weer anders. Het begint met je daar heel bewust van te zijn. Kijk de komende tijd maar eens wat communicatie met jou en de mensen om je heen doet qua gevoel. En uiteraard kun je er met je team mee aan de slag in onze Givability® trainingen. Je leert dan hoe je in iedere situatie het juiste gevoel creëert en het verschil kunt maken met jouw communicatie, gastvrijheid en eigen leiderschap.

Neem voor meer informatie contact met ons op, Letsgoactive training groep 079 323 82 62. Of gebruik het contactformulier.

Jeff Dadema
Letsgoactive training groep B.V.
https://www.letsgoactive.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *