Het Post Corona tijdperk – 5 tips voor ondernemers
Het is misschien nu nog moeilijk voor te stellen, maar er komt een dag dat we elkaar weer de hand mogen schudden, we weer achter onze beeldschermen vandaan komen en lol met elkaar mogen maken. De dag waarop we weer gelukkig kunnen zijn.
Ik heb mij de eerste week van de totale implosie van alle opdrachten van mijn bedrijf vooral verslagen gevoeld, onmachtig, met het idee zomaar alles kwijt te raken wat er is opgebouwd, als een konijn dat totaal verlamd in de koplampen van een aanstormende auto kijkt en dan vergeet weg te rennen. Na dit ongeloof kwam de reflex, we moeten wat doen, wat kunnen we doen? Wie kunnen we helpen? Wie kan ons helpen? We hebben gratis coaching aangeboden maar er werd en wordt weinig gebruik van gemaakt. Niet zo vreemd want om mij heen zag ik de een na de ander met hulpvaardige acties komen. Geweldig om zoveel ‘geven’ te zien! Helaas was er soms ook sprake van’ krijgen’, met het hamsteren in de supermarkt als dieptepunt.
De supermarkt bij mij om de hoek is inmiddels gelukkig weer goed gevuld. We raken gewend aan de ‘tijdelijke’ nieuwe wereld vol onzekerheden. Het wordt dan ook de hoogste tijd weer vooruit te kijken! Want de dag dat we weer terug naar ons gewone leven terug kunnen keren komt langzaam dichterbij. In het beste geval al in mei en in een slechter aannemelijker scenario toch zeker in augustus of september.
De vraag is alleen of alles weer wordt zoals het voor Corona was? Als we in een diepe recessie raken zal dat veel mensen en organisaties raken. Toch al financieel verzwakt door de huidige halve lock down van de economie zullen veel bedrijven het nog zwaarder krijgen. De kans dat er voorlopig volop bezuinigd zal worden is daarnaast ook levensgroot. Veel uitgestelde kosten moet uiteindelijk toch betaald worden. Daarmee zijn ze voor sommigen waarschijnlijk helaas niet meer dan uitstel van executie. Onze economie zal dus zonder enige twijfel anders uitzien na Corona. Met die wetenschap in het achterhoofd is het nu zaak je voor te bereiden op de herstart.
Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je helemaal klaar bent om straks weer goed uit de startblokken te komen? Begin met je knop vol op ‘geven’ te zetten en hem daar te laten. Daarnaast kunnen deze 5 tips je op weg helpen:
- Blijf op de hoogte van het grote geheel
Zorg dat je precies weet wat speelt en laat je niet gek maken door details. Kijk niet naar ieder corona gerelateerd programma op tv maar bijvoorbeeld 1 keer per dag naar het nieuws. Volg het branchenieuws en neem zoveel als mogelijk deel aan relevante online bijeenkomsten. Door goed geïnformeerd te zijn kun je anticiperen en je plannen steeds weer actualiseren. - Pas gewenste veranderingen nu al toe
Iedere ondernemer of leidinggevende heeft wensen en zaken die zij/hij wil veranderen aan de manier van werken of communiceren. Wacht daar niet mee tot je weer full swing in business bent, maar ga daar nu direct mee aan de slag. Verander wat je wilt veranderen en voer het nu al door of bespreek het met je team in een online sessie. Vergeet daarbij niet je teamleden te betrekken en mee te laten denken. - Werk aan een buitengewoon team
De beste prestaties worden geleverd door teams waarvan de teamleden betrokken zijn en zich met elkaar verbonden voelen. Nu veel mensen vanuit huis werken is het misschien gevoelsmatig lastig om als team sterker te worden maar dat hoeft het niet te zijn. Kom met je team, ook als jullie nu gesloten zijn, regelmatig online bij elkaar. Er zijn verschillende goede manieren om dat te doen zoals Zoom, Whereby, Skype, BlueJeans noem maar op. Met een programma als Mural kun je daarnaast ook live brainstormen met elkaar. Ga met je team aan de slag en werk aan een buitengewoon team waar je teamleden trots op zijn dat zij er deel van uit mogen maken. - Verbinding met je klanten of gasten en vooral met je medewerkers
Je hoort niet anders, in verbinding zijn met elkaar. Maar daarmee wordt veelal bedoelt in contact blijven met elkaar. Verbinding gaat een flinke stap verder. Verbinding ontstaat als je een laag dieper gaat. Dus niet alleen vragen hoe het gaat, maar ook doorvragen. In deze periode is het belangrijk dicht bij zowel je klanten/gasten te staan als bij je medewerkers. Te weten wat hen bezighoudt en hoe je hen kunt helpen. Ga zoveel mogelijk echt het gesprek aan. Zo zorg je ervoor dat de relatie wordt verstevigd in plaats van dat deze verwatert. Zorg voor goed werkgeverschap. - Accepteer de situatie en blijf positief
De lastigste tip van allemaal, accepteer de situatie en blijf positief! Tuurlijk mag je af en toe best even balen, maar blijf er niet in hangen. Accepteer dat dit de situatie is. Zodra je dat doet openen zich weer nieuwe mogelijkheden waarmee je vol positiviteit aan de slag kunt (je hebt daar vast al de nodige voorbeelden van gezien). Door in de dipmodus te blijven zul je in rondjes blijven draaien en er uiteindelijk straks niet (helemaal) klaar voor zijn. Het sleutelwoord is acceptatie!
Ik wens je heel veel succes en heb je vragen of kan ik je helpen dan plan ik graag een 1 op 1 Zoom sessie met je. Neem hiervoor even contact met mij op, jdadema@letsgoactive.nl. En op korte termijn presenteren wij een interessant aanbod online trainingen zodat jij je kunt blijven ontwikkelen!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!