Power to the cleaners!
Hoe vaak komen schoonmakers in uw organisatie in contact met klanten? Waarschijnlijk veel vaker dan u denkt. En communiceren ze dan of blijven ze angstvallig op de achtergrond? Schoonmakers kunnen een veel grotere invloed hebben op de beleving van uw klanten.
Schoonmaak is een belangrijke tak van sport binnen de facilitaire organisatie. Tegelijk zjjn schoonmakers nog altijd een ondergeschoven kindje in veel organisaties. Het schoonmaakvak wordt meestat als ongeschoold werk aangezien, werk dat in feite iedereen kan doen. Een soort putje van de arbeidsmarkt, maar dat is niet terecht. Schoonmakers worden daardoor als een soort minderwaardige medewerkers gezien en soms ook als zodanig behandeld, terwijl juist deze groep een enorm potentieel herbergt.
Opleiding
Natuurlijk, we leiden onze schoonmakers op, maar dat doen we vooral door ze op een professionele manier te leren schoonmaken, met kennis van de producten die ze daarbij gebruiken. Maar zelden is er ook aandacht voor communicatie met klanten en collega’s van andere facilitaire disciplines.
In veel organisaties moeten de schoonmakers vooral zo onopvallend mogelijk werken en hoeven zij niet met klanten te communiceren. Sterker nog, soms zien we ze liever niet met klanten communiceren. Hiermee stimuleren we dat zij als mindere medewerkers worden gezien en ervaren, zowel door de klanten als door de eigen collega’s van andere facilitaire disciplines.
Eén facilitaire organisatie
Steeds vaker is er de wens om de verschillende facilitaire disciplines, al dan niet ingevuld door verschillende partijen, samen te laten werken als één groot team facilitair. Binnen één groot facilitair team is iedere discipline en iedere medewerker in feite gelijk, of je nu aan de receptie werkt, beveiliger bent, medewerker documentmanagement of schoonmaker, samen staan we voor een gastvrije denk- en werkwijze en samen bedienen we de klant. Dat laatste gaat het beste als we ook echt samen optrekken en wederzijdse verantwoordelijkheid voelen.
Wij trainen regelmatig facilitaire teams waarin alle disciplines vertegenwoordigd zijn. In gemengde groepen werken we dan aan een optimale beleving binnen een organisatie. Als het gaat om communicatie zien wij vaak tijdens de training al dat schoonmakers opbloeien en tot klantcommunicatie in staat zijn waar menig medewerker in andere functies jaloers op mag zijn. Daarnaast werken we met groepsopdrachten die door de hele groep, bestaande uit medewerkers van alle disciplines door elkaar, moeten worden opgepakt. Er moet dan leiderschap getoond worden en naast de leidinggevenden in zo’n groep zijn het regelmatig schoonmakers die het voortouw nemen.
Ontketen het potentieel
Schoonmakers kunnen veel meer dan alleen goed schoonmaken. Ze staan in direct contact met de klant en kunnen daar actief bijdragen aan het realiseren van een geweldige klantervaring en hen helpen.
Laten we veel meer gebruik maken van het enorme verborgen potentieel van onze schoonmakers, hen empoweren en een actievere rol geven in Hospitality binnen de facilitaire organisatie. Ik weet zeker dat we dan mooie tijden tegemoet gaan.
Jeff Dadema
Letsgoactive training groep
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!